- Wyobraźmy sobie, że jest koniec XVII wieku i znaleźliśmy się w Wersalu na dworze króla Francji, Ludwika XIV Burbona, noszącego przydomek król Słońce. Ludwik XIV kochał przepych, bogactwo i sztukę, doceniał talenty muzyczne i plastyczne swoich podanych. Epoka, w której żył król Słońce w sztuce określana jest mianem baroku – mówił Jarosław Praszczałek witając młodzież na kolejnym koncercie z serii „Spotkań z Filharmonią”.
Wszystkie muzyczne i taneczne dzieła (opery, balety), które w XVII wystawiano na dworze królewskim w Wersalu i zdobyły uznanie króla Słońce, szybko, zgodnie z panującą modą, trafiały też na inne europejskie dwory. W muzyce baroku królowały dwa instrumenty: klawesyn, który stanowił podstawę harmoniczną każdej dworskiej kapeli oraz skrzypce barokowe. Ten barokowy instrument różni się od współczesnych skrzypiec – ma struny jelitowe, smyczek ma łukowaty kształt, a na instrumencie nie ma zamontowanego podbródka, ma cichsze brzmienie i instrument jest bardziej podatny na zmiany temperatury.
Piękne utwory muzyki barokowej autorstwa takich kompozytorów jak: Jean - Philippe Rameau (autor oper, baletów i utworów klawesynowych) i Jean – Baptiste Lully (tancerz i nadworny kompozytor króla Ludwika XIV) wykonywali muzycy Filharmonii Narodowej: Marcin Sochan (skrzypce barokowe) i Stanisław Łopuszyński (klawesyn).
Utwory muzyczne baroku często stanowiły tło do występów tancerzy. Uczestnicy naszego spotkania mogli słuchając muzyki z tej epoki podziwiać talent tancerzy Baletu Dworskiego „Cracovia danza” (Zuzanna Wasiak i Michał Kępka). Wystąpili oni w etiudzie tanecznej pt. Boreasz i Róża (Jean - Philippe Rameau) oraz scence sielankowej pt. Dafnis i Chloe (Jean – Baptiste Lully).
Kolejne Spotkanie z Filharmonią pt. Muzyczne portrety – Marek Grechuta/Historie pisane dźwiękami odbędzie się we wtorek, 26 listopada o godz. 11.00. Zapraszamy!